Spektakularny zestaw mebli o bogatej dekoracji charakterystycznej dla powabnego stylu secesyjnego.
Zachwycający komplet mebli salonowo – jadalnianych, datowany na ok. 1900 rok, wykonany z drewna orzechowego.
W skład kompletu wchodzi potężny kredens, wysoki i smukły pomocnik oraz praktyczny, rozkładany stół.
Meble zostały zakupione i zapewne wyprodukowane na południu Polski – terenach byłej Galicji, pod zaborem austriackim. Wskazuje na to sosnowa konstrukcja oraz cechy secesji wiedeńskiej. Głównymi ośrodkami secesji w tych rejonach były wtedy Kraków oraz Lwów, a źródłami inspiracji sztuka wiedeńska oraz monachijska.
Tamten czas to właśnie okres rozkwitu secesji, kiedy to ta gwałtownie wdarła się na salony europejskie, szokując i podbijając serca swą baśniową odmiennością. I choć moda na nią trwała względnie krótko (ok. 1890 – 1925), to mocno zrewolucjonizowała świat sztuki jaki ludzie do tej pory znali. Ten kierunek w sztuce użytkowej pojawił się dość nagle, znienacka, starając się stawać jak najmocniej naprzeciw, na przekór dominującemu do tej pory akademizmowi.
Secesja jest niezwykle urokliwym i wciąż dość rzadkim artefaktem w antykwarycznych inwentarzach – zwłaszcza gdy mówimy o niej mając na myśli przedmioty użytkowe znaczących gabarytów – takich jak meble.
Brak elementów klasycystycznych, a za to widoczne umiłowanie natury, przyrody, zgrabna miękkość linii, odwołanie do kształtnego, kobiecego ciała – to wszystko sprawia, że nie da się obok tych mebli przejść obojętnie.
Wszystkie te cechy zawarte są w prezentowanym komplecie. — Kredens wysoki i strzelisty. Posiada podstawę w formie trzydrzwiowej komody. Po bokach znajdują się dwa wysunięte do przodu pilastry, dekorowane rzeźbionymi łodygami, liśćmi i owocami. Płyciny drzwi bardzo ozdobne, dekorowane geometrycznymi figurami oraz rzeźbionymi łodygami. Nad drzwiami trzy szuflady oraz wysuwany pulpit. Blat mebla o nieregularnym kształcie, wypełniony wielokolorowym marmurem. Na uwagę zasługują również ażurowe, mosiężne okucia w kształcie wici. Z boków mebla płynnie odchodzą do części górnej kredensu łuki – dekorowane rzeźbionymi postaciami kobiet. Proszę zwrócić uwagę na dokładność wykonanych rzeźb.
Na prezentowanym kredensie projektant mebla umieścił dwie rzeźbione figury kobiet o smukłych sylwetkach i rozwianych włosach. W porównaniu do klasycystycznych kariatyd secesyjne kobiety są zrelaksowane i wyzwolone od sztywnego stania na baczność – to w końcu fascynujące artystów tamtych czasów femme fatale, intrygujące, nieodgadnione i nieobliczalne. Ukazane jest tutaj ich piękno, delikatność, a zarazem siła. Sugeruje o tym przybrana przez nie postawa – obie postaci niejako od niechcenia i z lekkością „podtrzymują” górną część mebla.
Nastawa kredensu charakteryzuje płynna linia – długa, gięta, w formie łuku, który ujmuje i zdobi elementy mebla (nawet na szybach!) nadając jej nieprzeciętnej i oryginalnej dekoracji. Taka dynamiczna linia była chętnie używana przez artystów secesyjnych jako niespokojna, roztańczona i przywodząca na myśl właśnie ruch, życie. Źródeł takiego stosowania linii w secesji należy doszukiwać się w hołdzie składanemu naturze, poprzez odwołania do np. kształtu łodyg, gałęzi, wodnych, falach, itp.
Nastawa oparta na giętych i zdobionych rzeźbami kobiet podporach od frontu i na pełnej ściance z płycinami z tyłu.
Część górna z kilkoma szafkami i wnękami wystawczymi. Drzwiczki centralne, lekko obniżone w stosunku do reszty, dekorowane wertykalnymi zdobieniami i motywami floralnymi. U góry okrągłe fazowane (!) lustro.
Nad drzwiami misternie rzeźbiony wianuszek kwiatów.
Po bokach dwie szafki z przeszklonymi drzwiczkami. Szkło na nich jest podzielone falistymi szprosami na pięć pól, wypełnionych taflami fazowanymi na obrzeżach. Drzwiczki z przedłużonymi, mosiężnymi zawiasami układającymi się w kształt splecionych gałązek. Boczne drzwiczki niewielkie, o nieregularnym kształcie. Dekorowane rzeźbionymi motywami floralnymi. Nad szafkami ażurowe dekoracje.
Całość zwieńcza potężna korona z trzema fazowanymi lustrami i ażurowymi dekoracjami kwiatowymi u szczytu, które niejako domykają pnący się ku górze mebel.
Kredens mniejszy/pomocnik nawiązuje zdobieniami do dużego. W formie strzelistego i smukłego kabinetu. U spodu wnęka z półką wystawczą (nie zachowała się). Powyżej dwudrzwiowa szafka z pięknie dekorowanymi drzwiczkami. Mebel ujęty łukiem z figurami kobiet, dekorowany floralną scnycerką i witrażowym przeszkleniem. Zwieńczony wysoką, zdobną koroną z fazowanym lustrem.
Stół rozkładany do długości aż 395 cm! Blat prostokątny, fornirowany wzorzystą okleiną orzechową. Mebel wsparty na czterech giętych nogach spiętych ze sobą łączyną. Nogi stylizowane na wijące się gałęzie z pękami i kwiatami. Stół z bardzo rzadkim i wygodnym mechanizmem pozwalającym na chowanie dodatkowych blatów pod blatem głównym i regulowanie długości według potrzeb.
Zachwycający i bardzo dekoracyjny komplet mebli, obok którego nie sposób przejść obojętnie. Tak zdobne i rozbudowane komplety mebli secesyjnych należą do unikatów na rynku antykwarycznym.
Stan mebli – do renowacji, którą możemy wykonać.
Wymiary: Kredens: wysokość: 282 cm szerokość: 185 cm głębokość: 75 cm Pomocnik: wysokość: 242 cm szerokość: 107 cm głębokość: 55 cm Stół: 115cm x 140 cm rozkładany do długości 265 cm i 395 cm wysokość: 79 cm
Informacje
W czym możemy pomóc?
Jeśli masz pytanie odnośnie jakiegoś antyku zadzwoń do nas. Odpowiemy na każde Twoje pytanie i pomożemy przy wyborze.