0

Zegary i zegarki


Zegar obrazowy

Zegar obrazowy

XIX w.

20

40 000,00 zł
Ilość

bijący na Anioł Pański ( dodatkowy mechanizm) z pozytywką grzebieniową pochodzący z 1 ćw. XIXw.

Zegar obrazowy bijący na Anioł Pański ( dodatkowy mechanizm) z pozytywką grzebieniową pochodzący z 1 ćw. XIXw.

Obraz olejny stanowiący bardzo rzadki obiekt antykwaryczny.

W sposób mistrzowski wykonane dzieło sztuki.

Stworzony został w 1 ćw. XIXw.

Piękny romantyzm niemiecki przedstawiający widok kościoła na tle urokliwej panoramy gór z uwidocznieniem młyna wodnego symbolizującego ciągłość życia oraz czasu jest też symbolem duszy jako źródła życia wewnętrznego, niewyczerpanej energii duchowej, osobowości i własnego „ja”.

Postacie na obrazie nawiązują swoimi strojami do okresu i miejsca powstania obrazu. Całość komponuje się z zegarem umiejscowionym na wieży kościelnej. Obraz oprawiony jest w oryginalną bogato zdobioną ramę drewnianą oraz złocenia.

Wymiary:

Wysokość: 83 cm

Szerokość: 99 cm

Głębokość: 17 cm

 

Ceny podobnych Oryginalnych oraz unikatowych eksponatów kształtują się na poziomie 15 - 30.000 Euro (np. Dorotheum) 

Skrzynia wraz z zamocowanymi w niej mechanizmami zegara obrazowego oraz z namalowanym obrazem stanowią jedną oryginalną całość.

Konstrukcyjnie zostało wzmocnione tylko samo zawieszenie skrzyni gdyż wymagało to już naprawy ( zaczep był mocno nadszarpnięty zębem czasu i była obawa, że nie utrzyma całości na haku )

Na płótnie namalowano wieżę kościelną, z umiejscowionym zegarem, który dwa razy na dobę uruchamia mechanizm zegara i załącza dodatkowy dwutonowy mechanizm bicia zwołujący swym dźwiękiem wiernych do modlitwy na Anioł Pański.

Zegar ten w zależności od ustawienia cięgieł może o pełnych godzinach wygrywać jedną z 4 melodii lub wygrywać melodie inną, co godzinę. Można oczywiście ustawić zegar, aby wybijał godziny i połówki godzin bez pozytywki tak jak biją inne zegary ścienne.

Całość powstała w okresie, jeszcze przed rozpoczęciem się przemysłowej wielkoseryjnej produkcji zegarów a zegarmistrz potrafił sam wykonać cały mechanizm zegara.

Mechanizm zegara:

Pochodzący z 1 ćw. XIXw

Znaczony stemplem zegarmistrza używanym do oznaczenia montażu lub repasacji mechanizmu – napis „TIRA” wpisany w owal.

Napęd sprężynowy, regulator wahadłowy, tarcza emaliowana z rzymskim indeksem godzinowym oraz arabskim indeksem minutowym, wychwyt hakowy z kotwicą tzw. kutą, jednotonowy zapadowy mech bicia godzin typu paryskiego, zębniki frezowane, płyty pełne o grubości 2,5mm, osie i zębniki polerowane, wskazówki wkręty i sprężynki niebieszczone (niebieszczenie - ogniowo nakładane pokrycie antykorozyjne), wahadło z prętem stalowym, soczewka wahadła mosiężna wypełniona ołowiem, gong prętowy spiralny zamocowany w mosiężnej kostce.

Pozytywka:

Szwajcaria(?), 1 ćw. XIXw

Mechanizm pozytywki grzebieniowy 81 tonów, grzebień zaopatrzony w surdynki, 4 melodie 45sekund każda, regulator obrotów wiatrakowy, czop ślimaka wiatraka z zamontowanym rubinowym kamieniem nakrywkowym, wkręty i sprężynki niebieszczone, pełne sterowanie funkcjami odtwarzania melodii (oczywiście prócz odtwarzania losowego).

Jedną z melodii wygrywaną przez pozytywkę jest utwór z drugiej połowy XVIII „Kurdesz, Kurdesz nad Kurdeszami".

Dodatkowy mechanizm bicia na Anioł Pański ( 1 ćw. XIXw ) :

Napęd sprężynowy, czas trwania bicia 90 sekund, zębniki frezowane, pełne płyty o grubości 2,55mm, osie i zębniki polerowane, wkręty i sprężynki niebieszczone, regulator obrotów wiatrakowy z przekładnią ślimakową (bardzo ciekawa konstrukcja wiatraka przypominająca wiatrownice stosowane w zegarach wieżowych), dwa gongi prętowe spiralne zamocowane w mosiężnej kostce, możliwość uruchomienia bicia cięgłem. Mechanizm bicia stworzono tak samo dokładnie i starannie jak mechanizm zegara.

Kilka słów o tradycji bicia dzwonów na modlitwę Anioł Pański.

Modlitwa ta odmawiana była dla uczczenia tajemnicy wcielenia oraz uczczenia macierzyństwa Najświętszej Maryi Panny, tradycja ta narodziła się w środowisku franciszkańskim w XIII w, a już w XIV w została przyjęta w całym Kościele zachodnim.

Początkowo była odmawiana tylko wieczorem był to jednocześnie sygnał do gaszenia ognia w obejściach, jednakże z biegiem czasu przyjęła się także, jako modlitwa poranna i południowa.

Czas odmawiania tej modlitwy był wyznaczany przez bicie dzwonu, dlatego „dzwony” kościoła namalowanego na obrazie biją bez przerwy aż 1, 5 minuty.

O tym jak bardzo dokładnie zegarmistrz starał się odtworzyć bicie dzwonów świadczy fakt, że w początkowej fazie bicie jest pojedyncze a dopiero po chwili bicie zaczyna rozbrzmiewać dwutonowo.

Brzmi to tak jak bicie prawdziwych potężnych i ciężkich niekiedy ważących ponad 500kg dzwonów ręcznie uruchamianych przez dzwonnika całym ciałem, których serce najpierw uderza w jedną krawędź dzwonu a po chwili po rozkołysaniu dopiero w obie krawędzie.

Kazimierz Przerwa-Tetmajer

ANIOŁ PAŃSKI (fragment)

Na Anioł Pański biją dzwony,

niech będzie Maria pozdrowiona,

niech będzie Chrystus pozdrowiony...

Na Anioł Pański biją dzwony,

w niebiosach kędyś głos ich kona...

Prezentowany Antyk jest przedmiotem niepowtarzalnym, prezentującym najwyższą i najdroższą formę wykonania zegara obrazowego, niespotykanego połączenia zegara, pozytywki oraz obrazu.

Okres : XIX w.
Kraj pochodzenia : Europa Zachodnia
Wysokość : 83 cm
Szerokość : 99 cm
Głębokość : 17 cm
Wiek : XIX wiek
W trosce o bezpieczne dostarczenie klientom antyków - meble, przedmioty o dużych gabarytach oraz wyjątkowe delikatne dowożone są firmowym samochodem z przeszkolonym personelem. Koszt transportu zależny jest od rozmiaru samochodu koniecznego do wysyłki, odległości do miejsca docelowego oraz od ilości osób koniecznych do bezpiecznego przetransportowania i złożenia w miejscu docelowym. Koszt transportu ustalany jest indywidualnie do każdego zamówienia.

Akceptujemy również odbiór osobisty pod warunkiem, że będzie on zabezpieczony przez naszych fachowców lub pod ich nadzorem - oczywiście bezpłatnie.

Przedmioty antykwaryczne o mniejszych rozmiarach, takie jak np. zegarki, srebra, porcelana, rzemiosło itp., mogą zostać dostarczone poprzez firmę kurierską - oczywiście z uwzględnieniem ubezpieczenia ich oraz należytego zadbania o odpowiednie opakowanie danej rzeczy.

Z lat doświadczeń oraz własnej praktyki nie polecamy dostaw mebli, ani większych przedmiotów antykwarycznych poprzez firmy kurierskie, gdyż bardzo często ulegały one uszkodzeniom.

Zegar obrazowy
Zegar obrazowy
Zegar obrazowy
Zegar obrazowy
Zegar obrazowy
Zegar obrazowy
Zegar obrazowy
Zegar obrazowy
Zegar obrazowy
Zegar obrazowy
Zegar obrazowy
Zegar obrazowy
Zegar obrazowy
Zegar obrazowy
Zegar obrazowy
Zegar obrazowy
Zegar obrazowy
Zegar obrazowy
Zegar obrazowy
Zegar obrazowy
Zegar obrazowy
Zegar obrazowy
Zegar obrazowy
Zegar obrazowy
Zegar obrazowy
Zegar obrazowy
Zegar obrazowy
Zegar obrazowy
Zegar obrazowy
Zegar obrazowy

Produkty w tej samej kategorii

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi. W celu akceptacji 'ciasteczek' na tej stronie, kliknij przycisk X.