668 423 304
·
info@antykigabi.pl
·
EN DE PL RU

Zegar obrazowy

Zegar obrazowy

40 000,00 zł

Witamy serdecznie…

Mamy przyjemność zaoferować Pańśtwu …

Zegar obrazowy bijący na Anioł Pański ( dodatkowy mechanizm) z pozytywką grzebieniową pochodzący z 1 ćw. XIXw.

Obraz olejny stanowiący bardzo rzadki obiekt antykwaryczny.

W sposób mistrzowski wykonane dzieło sztuki.

Stworzony został w 1 ćw. XIXw.

Piękny romantyzm niemiecki przedstawiający widok kościoła na tle urokliwej panoramy gór z uwidocznieniem młyna wodnego symbolizującego ciągłość życia oraz czasu jest też symbolem duszy jako źródła życia wewnętrznego, niewyczerpanej energii duchowej, osobowości i własnego „ja”.

Postacie na obrazie nawiązują swoimi strojami do okresu i miejsca powstania obrazu. Całość komponuje się z zegarem umiejscowionym na wieży kościelnej. Obraz oprawiony jest w oryginalną bogato zdobioną ramę drewnianą oraz złocenia.

Wymiary:

Wysokość: 83 cm

Szerokość: 99 cm

Głębokość: 17 cm

Ceny podobnych Oryginalnych oraz unikatowych eksponatów kształtują się na poziomie 15 – 30.000 Euro (np. Dorotheum)

Skrzynia wraz z zamocowanymi w niej mechanizmami zegara obrazowego oraz z namalowanym obrazem stanowią jedną oryginalną całość.

Konstrukcyjnie zostało wzmocnione tylko samo zawieszenie skrzyni gdyż wymagało to już naprawy ( zaczep był mocno nadszarpnięty zębem czasu i była obawa, że nie utrzyma całości na haku )

Na płótnie namalowano wieżę kościelną, z umiejscowionym zegarem, który dwa razy na dobę uruchamia mechanizm zegara i załącza dodatkowy dwutonowy mechanizm bicia zwołujący swym dźwiękiem wiernych do modlitwy na Anioł Pański.

Zegar ten w zależności od ustawienia cięgieł może o pełnych godzinach wygrywać jedną z 4 melodii lub wygrywać melodie inną, co godzinę. Można oczywiście ustawić zegar, aby wybijał godziny i połówki godzin bez pozytywki tak jak biją inne zegary ścienne.

Całość powstała w okresie, jeszcze przed rozpoczęciem się przemysłowej wielkoseryjnej produkcji zegarów a zegarmistrz potrafił sam wykonać cały mechanizm zegara.

Mechanizm zegara:

Pochodzący z 1 ćw. XIXw

Znaczony stemplem zegarmistrza używanym do oznaczenia montażu lub repasacji mechanizmu – napis „TIRA” wpisany w owal.

Napęd sprężynowy, regulator wahadłowy, tarcza emaliowana z rzymskim indeksem godzinowym oraz arabskim indeksem minutowym, wychwyt hakowy z kotwicą tzw. kutą, jednotonowy zapadowy mech bicia godzin typu paryskiego, zębniki frezowane, płyty pełne o grubości 2,5mm, osie i zębniki polerowane, wskazówki wkręty i sprężynki niebieszczone (niebieszczenie – ogniowo nakładane pokrycie antykorozyjne), wahadło z prętem stalowym, soczewka wahadła mosiężna wypełniona ołowiem, gong prętowy spiralny zamocowany w mosiężnej kostce.

Pozytywka:

Szwajcaria(?), 1 ćw. XIXw

Mechanizm pozytywki grzebieniowy 81 tonów, grzebień zaopatrzony w surdynki, 4 melodie 45sekund każda, regulator obrotów wiatrakowy, czop ślimaka wiatraka z zamontowanym rubinowym kamieniem nakrywkowym, wkręty i sprężynki niebieszczone, pełne sterowanie funkcjami odtwarzania melodii (oczywiście prócz odtwarzania losowego).

Jedną z melodii wygrywaną przez pozytywkę jest utwór z drugiej połowy XVIII „Kurdesz, Kurdesz nad Kurdeszami”.

Dodatkowy mechanizm bicia na Anioł Pański ( 1 ćw. XIXw ) :

Napęd sprężynowy, czas trwania bicia 90 sekund, zębniki frezowane, pełne płyty o grubości 2,55mm, osie i zębniki polerowane, wkręty i sprężynki niebieszczone, regulator obrotów wiatrakowy z przekładnią ślimakową (bardzo ciekawa konstrukcja wiatraka przypominająca wiatrownice stosowane w zegarach wieżowych), dwa gongi prętowe spiralne zamocowane w mosiężnej kostce, możliwość uruchomienia bicia cięgłem. Mechanizm bicia stworzono tak samo dokładnie i starannie jak mechanizm zegara.

Kilka słów o tradycji bicia dzwonów na modlitwę Anioł Pański.

Modlitwa ta odmawiana była dla uczczenia tajemnicy wcielenia oraz uczczenia macierzyństwa Najświętszej Maryi Panny, tradycja ta narodziła się w środowisku franciszkańskim w XIII w, a już w XIV w została przyjęta w całym Kościele zachodnim.

Początkowo była odmawiana tylko wieczorem był to jednocześnie sygnał do gaszenia ognia w obejściach, jednakże z biegiem czasu przyjęła się także, jako modlitwa poranna i południowa.

Czas odmawiania tej modlitwy był wyznaczany przez bicie dzwonu, dlatego „dzwony” kościoła namalowanego na obrazie biją bez przerwy aż 1, 5 minuty.

O tym jak bardzo dokładnie zegarmistrz starał się odtworzyć bicie dzwonów świadczy fakt, że w początkowej fazie bicie jest pojedyncze a dopiero po chwili bicie zaczyna rozbrzmiewać dwutonowo.

Brzmi to tak jak bicie prawdziwych potężnych i ciężkich niekiedy ważących ponad 500kg dzwonów ręcznie uruchamianych przez dzwonnika całym ciałem, których serce najpierw uderza w jedną krawędź dzwonu a po chwili po rozkołysaniu dopiero w obie krawędzie.

Kazimierz Przerwa-Tetmajer

ANIOŁ PAŃSKI (fragment)

Na Anioł Pański biją dzwony,

niech będzie Maria pozdrowiona,

niech będzie Chrystus pozdrowiony…

Na Anioł Pański biją dzwony,

w niebiosach kędyś głos ich kona…

Prezentowany Antyk jest przedmiotem niepowtarzalnym, prezentującym najwyższą i najdroższą formę wykonania zegara obrazowego, niespotykanego połączenia zegara, pozytywki oraz obrazu.

W czym możemy pomóc?

Jeśli masz pytanie odnośnie jakiegoś antyku zadzwoń do nas. Odpowiemy na każde Twoje pytanie i pomożemy przy wyborze.

Tel: 668 423 304

info@antykigabi.pl Pon – Pt 10:00-17:00

Napisz do nas